Vilkår og betingelser

Blackbird ApS – Standard betingelser

Maj 2025

  1. Blackbird Coffee ApS (Blackbird) forpligter sig til levering af ydelserne fastsat i ’Aftale på kaffeløsning’ (forsiden), f.eks. maskiner, tilbehør, kaffe, og service. Er der indgået en leasingaftale anses denne aftale som et supplement til leasingaftalen. Kunden er forpligtet til straks at underrette Blackbird, hvis der sker ændringer i kundens forhold, der kan have betydning for samarbejdet, f.eks. adresseændring eller ferieluk.
  2. Blackbird er ikke erstatningsansvarlig for manglende opfyldelse af sine forpligtigelser, hvis Blackbird kan godtgøre, at dette skyldes en hindring udenfor Blackbirds kontrol. Som Force Majeure betragtes bl.a. samfundskritisk sygdom, krig, oprør, import- eller eksportforbud eller andre offentlige indgreb, naturkatastrofer, hærværk, tyveri, svigtende energiforsyning, nedbrud af kommunikationslinje, konfiskation af midler, manglende, forsinkede eller væsentlig fordyrende leverancer fra underleverandører, strejke eller en anden tilsvarende ekstraordinær begivenhed, der ligger udenfor Blackbirds rimelige kontrol. Blackbirds forpligtigelser suspenderes indtil det tidspunkt, hvor Blackbird igen er i stand til at opfylde sine forpligtigelser.
  3. Udstyr er Blackbirds ejendom. Kunden må ikke disponere over udstyret i strid med Blackbirds ejendomsret. Typebetegnelser, fabrikationsnumre og lignende, der tjener til identifikation af udstyret, må ikke fjernes. Blackbird har til hver en tid ret til at besigtige og afprøve udstyret. Udstyret må ikke fjernes fra Kundens forretningssted eller ændres, omdannes, fremlejes eller på anden måde overlades til tredjemand uden Blackbirds forudgående skriftlige samtykke.
  4. Alle priser er i danske kroner og ekskl. moms. Ydelser fra Blackbird faktureres 1 år forud. Betalingsbetingelser er 5 dage netto, herefter beregnes 2% rente pr. måned. Ved manglende betaling opkræves et kompensationsgebyr på 310 kr. samt eventuelle rykkergebyrer på 100 kr. pr. rykker, jf. rentelovens §9b. Regninger tilmeldes leverandørservice. Såfremt betaling sker på anden måde, pålægges et gebyr på 125 kr. pr. betaling.
  5. Aftale om kaffeløsning inkluderer de på forsiden aftalte kilo kaffe, kakao, og mælkepulver som minimum forbrug pr. måned. Forbrug udover de aftalte mængder pr. måned afregnes til den aftalte koppris. En kop kaffe defineres som 8 gram kaffe pr. kop så der beregnes 125 kopper kaffe i et kilo kaffe. En kop kakao defineres som 20 gram kakao pr. kop så der beregnes 50 kopper i et kilo kakao. Forbrugsvarer leveres typisk for et kvartal ad gangen. Kunden er ikke berettiget til at reducere beholdningen eller på anden måde undgå forpligtelser i aftalen.
  6. Kunden skal hurtigst muligt meddele Blackbird om fejl eller mangler i leverancer. Blackbird er forpligtet til at udbedre faktiske eller retslige mangler inden for 4 uger efter modtagelse af en reklamation, herunder ombytte produkterne med et tilsvarende produkt. Udbedring inden for 4 uger betragtes ikke som væsentlig misligholdelse.
  7. Blackbird eller en af Blackbirds partnere installerer udstyr efter nærmere aftale med Kunden. Installationen omfatter ikke EL eller VVS-arbejde medmindre andet er aftalt. Hvis Kunden ikke har gjort klar til installation, er Kunden forpligtet til at betale Blackbirds udgifter til opsætning, udbedring og klargøring, der går udover det af Blackbird fastsatte opsætningsgebyr. Er installation ikke mulig grundet Kundens forhold, er Blackbird berettiget til at opkræve et gebyr for forgæves installation. Gebyrer og priser fremgår af den til enhver tid gældende prisliste (www.blackbirdcoffee.dk/prisliste).
  8. Blackbird eller en af Blackbirds partneres levering af ydelser iht. Aftale på kaffeløsning er betinget af, at stationært udstyr er placeret på det af Blackbirds godkendte installationssted.
  9. Blackbird Coffee overvåger og gemmer data om aktivitet og helbred på alle vores maskiner med henblik på at optimere kundeoplevelsen. Herunder forbrugsdata for at kunne sende nye forbrugsvarer, inden Kunden løber tør, og data på vedligeholdelse for at kunne supportere Kunden bedst muligt.
  10. Blackbird forbeholder sig retten til at regulere priser og tillæg to gange årligt. Desuden forbeholder Blackbird sig ret til at regulere for ændringer i offentlige afgifter. Varslingen af væsentlige ændringer vil ske på faktura,e-mail, SMS eller via almindelig post. Uvæsentlige ændringer kan varsles på hjemmesiden. Ved væsentlige ændringer har kunden ret til at gøre indsigelse mod ændringen inden for 60 dage fra modtagelsen af varslingen. Indsigelser skal fremsættes skriftligt til Blackbird. Hvis kunden gør indsigelse, vil aftalen fortsætte på de hidtidige vilkår, indtil parterne har opnået enighed for ændringen, eller aftalen opsiges i overensstemmelse med betingelserne herfor. Hvis kunden ikke gør indsigelse inden for den angivne frist og betalingen sker efter ændringens ikrafttræden, anses dette som accept af ændringen.
  11. Ved driftsstop foretages service af Blackbird eller en samarbejdspartner normalt indenfor 12 arbejdstimer, placeret i tidsrummet 08:00 – 15:30 mandag til fredag. Service inkluderer arbejdsløn, evt. kørsel og reservedele. Service er inkluderet i kopprisen medmindre servicebehovet er opstået, fordi det leverede udstyr ikke benyttes og vedligeholdes i overensstemmelse med forskrifterne og instrukser angivet i instruktionsbøger og andet udleveret materiale. Eksempler herpå er hærværk og brand, fremmedlegemer i kaffemøllen, eller manglende rensning og afkalkning (eller kalkfilterskift), tømning af spildbakker, grumsspand og instantbeholdere, eller manglende mælkerengøring som skal udføres dagligt. Udførte services, som ikke er inkluderet i kopprisen, faktureres separat i henhold til Blackbirds til enhver tid gældende prisliste.
  12. Blackbird er kun ansvarlig for erstatning i overensstemmelse med ufravigelige bestemmelser i produktansvarsloven for defekter i udstyret, hvis det kan påvises, at defekten skyldes fejl eller forsømmelser fra Blackbirds side, som ikke burde være blevet afværget gennem kundens kontrol. Blackbird er dog ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder drifts- og avancetab, forårsaget af eller påført af defekt udstyr. Hvis Blackbird pålægges produktansvar over fortredjepart, skal kunden holde Blackbird skadesløs i samme omfang som ansvarsbegrænsningen for Blackbird i henhold til betingelserne. Blackbirds ansvar er i enhver henseende begrænset til direkte skader/tab, og er – uanset årsag og uanset kravets art – begrænset til værdien af de betalte ydelser i en periode på 12 måneder.
  13. Aftalens opstart er datoen for første reelle levering hos Kunden (typisk installation af kaffemaskine). Aftalen er uopsigelig i den på forsiden anførte aftaleperiode. Aftalen kan herefter opsiges løbende med 12 måneders varsel til udgangen af en kalendermåned. Fra Blackbirds side kan aftalen til enhver tid opsiges med 90 dages varsel.
  14. Hvis Kunden uberettiget ophæver ’Aftale for kaffeløsning’ eller opsiger med et kortere varsel end aftalt, er Kunden forpligtet til straks på påkrav at betale forfaldne ydelser samt de i den resterende aftaleperiode endnu ikke forfaldne ydelser inkl. betaling for det på forsiden aftalte månedlige forbrug. I tilfælde af misligholdelse af aftalen fra Kundens side er Blackbird berettiget til at ophæve aftalen og kræve en tilsvarende bod.
  15. Ved aftalens ophør afhenter Blackbird udstyret. Udstyret skal ved afhentningen være i god og funktionsdygtig stand. Der tages højde for slitage som følge af almindelig brug. Er udstyret ikke i god og funktionsdygtig stand, er Blackbird berettiget til at opkræve et beløb af Kunden, der anslås nødvendigt for at kunne sætte udstyret i den aftalemæssig funktionsdygtig stand, uanset om sådan istandsættelse sker.
  16. Blackbird foretager løbende kreditvurderinger af kunder, og forbeholder sig ret til at afvise aftalen. Blackbird forbeholder sig desuden ret til at ændre fakturerings- og betalingsbetingelser på baggrund af kreditvurdering eller manglende overholdelse af gældende betalingsbetingelser.
  17. Kunden har pligt til at oplyse ønsket opstartstidspunkt skriftligt inden 4 uger fra indgåelse af aftalen, såfremt dette ikke er anført på forsiden. Kunden har pligt til at sikre, at aftalen kan effektueres og sættes i gang indenfor 3 måneder fra underskriftsdatoen, og afvigelser vil blive betragtet som misligholdelse af aftalen. Dette gælder således også, hvis Kunden obstruerer en reel igangsættelse af aftalen (ikke fremsender opstartsdato, ikke vender retur på Blackbirds henvendelser osv.), og Blackbird kan i det tilfælde ophæve aftalen under de beskrevne betingelser i pkt. 14.
  18. Enhver retslig tvist mellem parterne vedrørende aftaler omfattet af Standardbetingelserne, herunder indgåelse, gennemførsel, gyldighed eller ophør, såvel som enhver aftale, der er associeret til aftalerne eller et resultat deraf, såvel som enhver sag, der udspringer af samme, skal i første instans indbringes for Københavns Byret. Dansk ret finder anvendelse, med undtagelse af de internationale lovvalgsregler.

Blackbird ApS – Standard betingelser

Januar 2024

§1. Generelt

KAFEFAFTALEN er en selvstændig aftale. I tilfælde af en indgået KOPAFTALE finansieret via et leasingselskab er KAFFEAFTALEN at betragte som et supplement til denne. KAFEFAFTALEN omhandler i det væsentligste de serviceforpligtigelser, der følger af aftalen, samt de tillæg og omkostninger som Blackbird ApS er berettiget til at opkræve betaling for, udover kundens forpligtigelser, der følger af en LEASINGAFTALE. Service af maskiner vil blive leveret af Blackbird ApSeller en anvist partner.

§2. Adresseændring

Kunden er forpligtiget til at meddele adresseændring til såvel det leasingselskab som er part af aftalen og Blackbird ApS.

§3. Marketing

Kunden accepterer at Blackbird ApS må sende informationsmaterialer og tilbud via mail, almindelig post eller via telefonisk kontakt. Kunden kan ved skriftlig henvendelse til Blackbird ApS framelde sig denne ydelse.

§4. Forudsætninger

Blackbird ApS’s og dennes partneres levering af service og produkter m.v. er betinget af, at udstyret til stadighed er placeret på et af Blackbird ApS godkendte installationssteder. Desuden kræver opretholdelse af en serviceaftale, at udstyret er benyttet og vedligeholdt i overensstemmelse med forskrifter og instrukser angivet i instruktionsbøger og andet udleveret materiale.

§5 Betalingsbetingelser

Ydelser fra Blackbird ApS faktureres årligt eller kvartalsvis forud. Betalingsbetingelserne er 7 dage netto. Kunden skal tilmelde sig Leverandørservice for at undgå faktureringsgebyr.

§6. Kopaftaler

En kopaftale er ensbetydende med afregning af alle omkostninger gennem den på forsiden aftale pris pr. kop. Kopaftalen inkluderer (hvis ikke andet er aftalt på aftalens forside): Kaffe, Chokolade, Mælkepulver, 2 Kalkfiltre årligt, rengøringsmidler og én månedlig levering. Kopaftalen inkluderer ikke TE. Øvrige forbrugsvarer afregnes med faktura.

Hvis kunden har indgået en kopaftale, afregnes en kop kaffe ved 8 gram kaffe. Kaffen leveres i poser af 1 kg. Det betyder at der beregnes 125 kopper kaffe i et kg. kaffe. Chokolade afregnes med 20 gram, pr. kop. Chokolade leveres i 1 kg. poser, og der er således afregnet 50 kopper i et kg. Hvis kunden forbruger mere end det aftalte antal kopper, afregnes dette overforbrug pr. ekstra bestilt kg tilBlackbird ApS’ listepriser.

§7. Bestilling og levering

Hver måned leveres kaffe, chokoladepulver og evt. mælkepulver svarende til det i aftalen aftalte forbrug. Hvis kunden ønsker at bestille mere end det leverede, sker dette ved at kontakte Blackbird ApS, og varerne leveres til den adresse som fremgår af kontrakten. Leveringen afregnes i henhold til enhver tid gældende listepriser.

§8. Prisregulering

Blackbird ApS forbeholder sig ret til at ændre priser på forbrugsvarer og serviceydelser med 7 dages varsel.

§9. Reklamation, fejl og mangler

Kunden skal hurtigst muligt meddele Blackbird ApS om fejl eller mangler i leverancer som fremgår af denne aftale. Blackbird ApS har op til 4 uger til at udbedre faktiske eller retslige mangler, efter modtagelsen af reklamationen, herunder ombytte produkterne med et tilsvarende produkt

§10. Produktansvar

Blackbird ApS fraskriver sig ethvert ansvar for produktskade. Hvis Blackbird ApS er underlagt produktskadeansvar efter ufravigelige regler, da er dette ansvar underlagt nedenstående ansvar begrænsninger: Blackbird ApS er ikke erstatningsansvarlig for skade på fast ejendom eller løsøre, som indtræder, mens produkterne/maskinerne er i Kundens besiddelse. Blackbird ApS er desuden ikke erstatningsansvarlig for skade på, eller tab vedrørende ting, som Blackbird ApS’ produkt eller ydelse er gjort til en del af, indarbejdet i, sammenføjet med eller på anden måde forbundet med. Blackbird ApS er i intet tilfælde erstatningsansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, avancetab eller andre økonomiske følgetab.  Blackbird ApS kan ikke gøres ansvarlig for tab eller anden forstyrrelse foranlediget af fejl på maskinen uanset årsagen til fejlen. Nærværende ansvarsbegrænsning finder anvendelse i forholdet mellem Blackbird ApS og Kunden, uanset om det omfattende tab er lidt af Kunden eller 3. mand. Kunden er forpligtiget til at holde Blackbird ApS skadesløs i den udstrækning at Blackbird ApS måtte blive pålagt produktansvar overfor tredjemand for tab eller skade, som Blackbird ApS efter denne bestemmelse ikke er ansvarlig for overfor Kunden.

§11. Force Majeure

Blackbird ApS er ikke erstatningsansvarlig for manglende opfyldelse af sine forpligtigelser, hvis Blackbird ApS kan godtgøre, at dette skyldes en hindring uden for Blackbird ApS’ kontrol. Som Force Majeure betragtes bl.a. krig, borgerkrig, oprør, offentlige restriktioner, import- eller eksportforbud eller andre offentlige indgreb, naturkatastrofer, hærværk, tyveri, svigtende energiforsyning, nedbrud af kommunikationslinje, konfiskation af midler, manglende, forsinkede eller væsentlig fordyrende leverancer fra underleverandører, arbejdskonflikt, lockout samt strejke eller en anden tilsvarende ekstraordinær begivenhed, der ligger udenfor Blackbird ApS’s rimelige kontrol. Blackbird ApS forpligtigelser suspenderes indtil det tidspunkt, hvor Blackbird ApS igen er i stand til at opfylde sine forpligtigelser.    

§12 Misligholdelse

Hver af partnerne er i tilfælde af, at den anden part væsentligt misligholder sine forpligtigelser i henhold til Aftalen, og hvis misligholdelsen ikke er afhjulpet indenfor 2 uger efter at den anden part har fremsendt skriftligt påkrav med påtale af misligholdelsen, berettiget til uden videre varsel at hæve aftalen og kræve sit tab ved misligholdelsen erstattet. Ved væsentlig misligholdelse forstås blandt andet, at den anden part træder i likvidation eller rekonstruktion, går konkurs eller på anden måde ophører ned at drive virksomhed.

§13. Værneting

Enhver tvist mellem parterne vedrørende Aftalens indgåelse, gennemførsel, gyldighed eller ophør, såvel som enhver aftale, der er associeret til Aftalen eller et resultat deraf, såvel som enhver sag, der udspringer af samme, skal i første instans indbringes for Københavns Byret. Dansk ret finder anvendelse.

§14. Data

Som led i uddannelsen af servicepersonalets arbejde med forbedring af driftssikkerheden og udarbejdelse af analyser har Blackbird ApS ret til at optage og overvåge telefonopkald og registrere service. Herudover accepterer kunden, at Blackbird ApS kan indsamle serviceparametrer og data over forbrugsfrekvensen, og opbevare disse til brug for beregning af serviceomkostningerne. Gældende lovgivning om behandling af persondataoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred vil finde anvendelse.

§15. Uberettiget ophævelse af aftale

Hvis kunden uberettiget ophæver aftalen eller opsiger denne med for kort varsel, skal kunden betale allerede forfaldne ydelser ifølge aftalen samt de i den resterende aftaleperiode endnu ikke forfaldne ydelser inkl. betaling for det i kopaftalens aftalte månedlige forbrug samt resterende månedlige opkrævninger vedr. evt. serviceaftaler. Blackbird ApS er berettiget til tillige at opkræve fremtidige indekseringer samt betaling for ekstra leverancer i de tilfælde hvor kundens forbrug har været større end forbruget, jf. aftalens forside.

§16. Løbetid

Aftalen er uopsigelig fra kundens side fra aftalens ikrafttræden og indtil udløbet af den aftalte aftaleperiode. Ved aftaleperiodens udløb forlænges aftalen automatisk for en periode med 12 måneder ad gangen. Kunden kan dog opsige aftalen med minimum 90 dages skriftligt varsel til ophør ved udgangen af en aftaleperiode. Fra Blackbird ApS’s side kan aftalen til enhver tid opsiges med 90 dage. Ønsker kunde at forlænge aftalen udover den af forsiden aftalte løbetid, forbeholder Blackbird ApS sig retten til at tilrette priser i det omfang, at indkøbsprisen på produkter, services mv. er ændret fra underleverandører i aftaleperiodens løbetid.

§17. Introduktion m.v.

Blackbird ApS eller en af dennes partnere installerer udstyr hos kunden efter nærmere aftale med kunden. Installationen omfatter ikke EL eller VVS-arbejde medmindre andet er aftalt. Hvis kunden ikke har gjort klar til installation, er kunden forpligtet til at betale den udgift til udbedring og klargøring der går udover det til enhver tid af Blackbird ApS fastsatte opsætningsgebyr. Ligeledes vil Backbird ApS opkræve et gebyr for forgæves installation, prisen fremgår af den til hver en tid gældende prisliste

§18. Service

Ved afkrydsning af servicesaftale på forsiden af denne aftale, inkluderes der fuldservice på det udstyr, som er indskrevet på forsiden. Servicen omfatter arbejdsløn, kørsel, reservedele, dog eksklusive  udskiftning af kalkfiler medmindre andet er aftalt på aftalens forside. Serviceaftalen er betinget af, at Blackbird ApS eller en af dennes samarbejdspartnere monterer kalkfilter og leverer kaffe samt andre ingredienser til kunden. Hvis dette ikke er tilfældet, faktureres kunden for udbedring af fejl der henføres til kalk- og ingredienser. Servicebesøg foretages normalt inden for 24 normale arbejdstimer, placeret i tidsrummet 08.00 – 16.00 mandag til torsdag og fredag 08.00 – 15.30. Der tages dog forbehold for udefrakommende eller uventede hændelser, der kan påvirke servicebesøget. Ved fejl kontaktes Blackbird ApS eller dennes partner som er anvist på maskinen.

§19. Service omfatter ikke

Udefrakommende påvirkninger (herunder afbrud af el- eller vandtilførsel). Fejl som er forårsaget ved fejlbetjening. Fejl opstået som følge af manglende rengøring, herunder daglig rengøring af maskiner med friskmælkstilslutning, tømning af spildbakke, grumsspand, rengøring af mixerskåle og instant beholdere, fremmedlegemer i kaffemøllen og maskinel i øvrigt.

Hærværk og brand, flytning eller demontering af udstyr. Ændring og justering af kopstørrelser eller blandingsforhold foretaget 14 dage efter installation. Udskiftning af kalkfilter, produkter til rengøring og vedligeholdelse af udstyr. Udført service, som ikke er omfattet af serviceaftalen, faktureres separat i henhold til eksisterende prisliste. Blackbird ApS forbeholder sig ret til at fakturere for parkering, hvis kunden ikke stiller gæsteparkering til rådighed.

§20. Forbrugsvare/ingredienser

Hvis kunden ønsker at anvende andre ingredienser eller forbrugsvarer end de som leveres af Blackbird ApS, skal disse godkendes af Blackbird ApS før de anvendes.

§21. Kalkfilter

Hvis kunden ikke har en KOPAFTALE med kalkfilterskifte inkluderet, vil skift af disse blive faktureret separat til den enhver tid gældende prisliste. Blackbird ApS får automatisk besked når et filter skal skiftes.

§22. Ingredienser

Kunden kan bestille og købe ingredienser til den aftale pris hos Blackbird ApS.